Szkoła Podstawowa
im. Polskich Noblistów w Drążnej
A A A
 
#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych.
 
 
  • #SuperKoderzy - Majsterkowicze 2.0
  • #SuperKoderzy - 3Wymiary matematyki
2020-2021 i 2021-2022
#SuperKoderzy - Majsterkowicze 2.0
Realizacja projektu #SuperKoderzy w szkole w Drążnej odbywa się od 2020r. z uczniami klasy IV i ze względu na pandemię jest kontynuowana w roku 2021 w klasie V.
11-osobowa grupa zajmuje się nauką programowania oraz budowaniem robotów, na zakup których nasza szkoła otrzymała grant od Fundacji Orange.
 
Wracamy do zajęć z robotami
Po przerwie wynikającej z nauczania zdalnego i wakacjach wracamy do pracy z robotami.
Na zajęciach 25 września 2021r. przypomnieliśmy sobie poznane dotychczas wiadomości, przypomnieliśmy sobie też, jak zbudowane są roboty i zrobiliśmy przegląd dotychczas wykonanych programów.
 

Montujemy zestawy

Podczas spotkania 19 marca 2021r. uczestnicy projektu korzystając z instrukcji składania skręcali i łączyli samodzielnie poszczególne drewniane elementy zestawu m.in. złożyli i skręcili pudełeczko na śrubki i pudełko na cały zestaw CODEBOX. Przygotowali też drewniane elementy wyłamując je z formatek zestawu. Trochę problemów pojawiło się przy przykręcaniu osłonki sterownika LOFI BRAIN i wyłamywaniu z formatek z tworzywa sztucznego elementów montażowych, ale ostatecznie problemy udało się rozwiązać. Mimo, iż były to zajęcia dotyczące programowania, to dla wielu uczniów szczególnym doświadczeniem było posługiwanie się śrubokrętem, śrubkami i nakrętkami przy skręcaniu elementów. Uczniowie otrzymali również pakiety podarunków – koszulki, długopisy, notesy i smycze projektu #SuperKoderzy. Ze względu na pandemię kolejne zajęcia polegające na montarzu i pracy z robotami odywać się będą w nowym roku szkolnym.
 
 

Nasz pierwszy POWAŻNY program!

5 lutego 2021r. wystartowaliśmy do naszego pierwszego, poważnego programu – stworzyliśmy grę, która sprawdza jak dobrze poznaliśmy tabliczkę mnożenia! Okazuje się, że programowanie wcale nie jest takie trudne, a efekty naszej pracy – zaskakujące! Wkrótce kolejne spotkanie ze Scratchem i kodowaniem.
 

Nauka kodowania

29 stycznia 2021r. odbyliśmy kolejne spotkanie w ramach projektu #SuperKoderzy – także tym razem uczyliśmy się podstaw kodowania w Scratch. Stajemy się coraz sprawniejsi w tym! Już niedługo czeka nas tworzenie programów dla naszych robotów. Tymczasem jeszcze musimy się podszkolić z kodowania, by nasze przyszłe roboty mogły wykonać co tylko zechcemy!
 

Uczymy się Scratcha

Podobnie jak poprzednio zajęcia 4 grudnia 2020r. odbywały się w trybie zdalnym. Jednak nie mamy z tym większego problemu. Uczestnicy projektu zadają pytania i włączają się aktywnie w zajęcia. To grudniowe spotkanie zaowocowało pracą zespołu i pierwszymi programami utworzonymi w naszym zespole. Był to również czas samodzielnego odkrywania możliwości programistycznych drzemiących w uczestnikach i potencjału Scratcha.
 
 

Kolejne spotkania #SuperKoderów

27 listopada 2020r. odbyliśmy nasze kolejne spotkanie poświęcone realizacji projektu #SuperKoderzy. Rozpoczęło ono cykl spotkań poświęconych nauce komunikowania się z naszymi robotami LOFI. Uczestnicy projektu rozpoczęli poznawanie podstaw programu Scratch, który stanowi element wyjściowy do dalszej pracy z robotami. Uczestnicy dzielnie poznawali podstawy tworzenia poleceń i rozkazów i dzięki temu już wkrótce zaczną programować działania swoich własnych robotów.
 

Zaczynamy spotkania #SuperKoderów

23 października 2020r. zaczęliśmy nasze pierwsze oficjalne spotkanie #SuperKoderów! Wszyscy uczestnicy zajęć byli podekscytowani nadejściem zajęć – po wcześniejszych zapowiedziach w końcu zaczęliśmy pracę pełną parą! Spotkanie poświęcone było tematyce robotów i maszyn. Uczniowie zapoznali się także z zestawami LOFI Robot.

 
 
2021-2022
#SuperKoderzy - 3Wymiary matematyki
We wrześniu 2021r. rozpoczęły się zajęcia w ramach kolejnego projektu realizowanego w szkole w Drążnej - #SuperKoderzy - 3Wymiary matematyki. Projekt ten realizowany jest z uczniami klasy VII i skupia się na pokazywaniu użytkowego charakteru matematyki, informatyki i techniki - pracy w programach typu CAD (projektowanie wspomagane komputerowo) i polega na przygotowywaniu trójwymiarowych modeli, które następnie  drukowane są na drukarce 3d.
Zakupu drukarki 3d i materiałów eksploatacyjnych nasza szkoła dokonała z otrzymanego od Fundacji Orange grantu.
 
Pierwsze wydruki 3d
Zajęcia 21 X 2021r. w ramach naszego zespołu stały pod znakiem pierwszych wydruków. Uczniowie z ogromnym zainteresowaniem śledzili proces przekształcania ich projektu w rzeczywisty produkt. Od pierwszych ścieżek filamentu próbowali rozpoznawać swoje projekty, od razu też wychwytywali wszystkie dobre rozwiązania i rozwiązania, które można w przyszłości poprawić. Zresztą nie czekali długo z tymi poprawkami - na bieżąco modyfikowali swoje projekty, by uzyskać na kolejnych wydrukach 3d jak najlepsze efekty. Dla wielu uczniów możliwość obserwacji procesu druku 3d stała się okazją do stawiania pytać o projektowanie i wspólnego szukania na nie odpowiedzi. Kolejna grupa wydruków już czeka na realizację na następnych zajęciach.
 
 
Praca programem TinkerCAD
30 września 2021r. kontynuowaliśmy pierwsze nasze zajęcia - uczniowie w programie TinkerCAD projektowali zadane modele, a przy tej okazji nauczyli się dostrzegać i rozwiązywać pojawiające się problemy. Nauczyli się tworzyć w aplikacji prace z uwzględnieniem zadanych warunków początkowych, a także edytować obiekty grafiki trójwymiarowej.
Zajęcia pozwoliły też uczniom na głębsze poznanie możliwości programu TinkerCAD.
Podczas zajęć omawialiśmy również gotowe projekty modeli 3D np. wieszaka na słuchawki analizując jego parametry czy cechy wynikające z przeznaczenia projektu.
 
 
Zapoznanie z projektem i programem TinkerCAD
23 września 2021r. podczas zajęć projektowych uczniowie w programie TinkerCAD dołączyli do zajęć stworzonych przez nauczyciela. Nauczyli się poruszać wewnątrz aplikacji, a także tworzyć i edytować pierwsze obiekty grafiki trójwymiarowej poznając jednocześnie zasady tworzenia projektów 3D w TinkerCAD.
Podczas zajęć omówiliśmy również cele przyświecające naszym spotkaniom projektowym, zasady pracy, ale i oczekiwania. Uczniowie zadawali bardzo wiele pytań o możliwości druku 3D, o zastosowania czy wreszcie o swoje pomysły na modele 3d.